Warto wiedzieć

Polecamy symulator kalkulacji opłacalności LPG dzięki gazeo.pl:

http://gazeo.pl/lpg/kalkulator-lpg-gazu.html

L.P.G. to skrót od (Liguefied Petroleum Gas) przyjęty jako nazwa gazu propan-butan służący do zasilania silników benzynowych

propan
butan
benzyna
C3H8
C4H10
C 5H12 ÷÷ C12H26

LPG otrzymujemy podczas rafinacji ropy naftowej. Nie jest naturalnym surowcem  z ziemi się go nie wydobywa. Powstaje w komorze destylacyjnej rafinerii, jako najlżejsza frakcja ropy.

Podstawowe właściwości fizyko-chemiczne gazu propan-butan i benzyny:

propan-butan
benzyna
Gęstość w tem. 15° C w m3
560 kg
750 kg
Ciśnienie w tem. 20° C
3.4 bar
0 bar
Temperatura wrzenia
-28 ° C
30° C
Temperatura spalania
1911° C
1876° C
Kolor
bezbarwny
żółty
Wartość MJ/kg
46
44
 podano wartości przybliżone

1 litr benzyny to około 750 gram
1 litr gazu LPG to około 560 gram

Zużycie paliwa LPG w pojazdach liczone w jednostkach objętości jest większe o około 15{475ba237488369e92540081c72107f7233559158461fca48ad463d0b6719b21b} w stosunku do benzyny, co bezpośrednio wynika z mniejszej gęstości gazu płynnego.

Zasada działania instalacji gazowej wydaje się być banalna, wystarczy zastąpić benzynę gazem propan butan, bez zmian konstrukcyjnych silnika. W rzeczywistości powstaje jednak wiele komplikacji, chociażby fakt, iż w naturalnych warunkach benzyna jest cieczą a gaz musimy sprężyć do 3 atmosfer, aby uzyskać ciecz.
GAŹNIK

Najprostszymi instalacjami są instalacje do samochodów gaźnikowych, możemy je ogólnie nazwać podciśnieniowymi. Dopływ benzyny odcinamy elektrozaworem, na gaźniku montujemy mikser, łączymy go przewodem gazowym z reduktorem, w którym zachodzi zamiana cieczy w gaz, oraz redukcja ciśnienia. W przewężeniu Ventouriego panuje zmienne podciśnienie zależne od obrotów silnika, dzięki czemu następuje wysysanie gazu z miksera tak powstaje mieszanka. Oczywiście a by mieszanka była stechiometryczna musimy przeprowadzić odpowiednią regulacje.

gaznik

WTRYSK BENZYNY
Koniecznością do zmian w instalacjach gazowych było pojawienie się samochodów z wtryskiem paliwa – na początku lat 90-siętych.
Co prawda brak gaźnika na konstruktorach nie wywołał emocji, ponieważ w kolektorze ssącym nadal panowało podciśnienie proporcjonalnie zmienne z obrotami, to precyzja dawki jaka uzyskano przy wtrysku, zmusiła producentów do zastosowania elektroniki w instalacjach gazowych. Pojawiły się centrale sterujące mogące korygować mieszankę po przez odczyt zawartości tlenu z sondy lambda. Elementem wykonawczym jest silnik krokowy regulujący przepływ gazu na przewodzie dolotowym. W ogólnym zarysie to najistotniejsza zmiana w porównaniu z instalacją gaźnikową.
Dająca jednak wymierne korzyści – optymalna moc silnika z optymalnym zużyciem paliwa
Zaczęła się kończyć epoka, w której kierowcy nagminnie narzekali na przepały w swoich pojazdach.
Jednak na drodze do szczęścia wyrósł nieoczekiwany problem. Konstruktorzy pojazdów zaczęli stosować coraz to większe objętości kolektorów ssących, to co przy benzynie poprawiało dynamikę, to przy gazie spędzało sen z oczu warsztatom montującym gaz.
Olbrzymie kolektory ssące wypełnione mieszanką stechiometryczną a więc wybuchową zaczęły stwarzać problem. W sytuacjach, kiedy dochodzi do wypadania cykli, (czyli chwilowego zaniku spalania w jednym z cylindrów) – na benzynie skutki niedomagania są mało odczuwalne – w kolektorze ssącym jest tylko powietrze. Użytkownicy instalacji gazowych w takich sytuacjach mogą usłyszeć wystrzał pod maską silnika. W celu pomniejszenia skutków ewentualnego ˝kichnięcia˝ stosuje się wszelkiego rodzaju zabezpieczenia, klapy, gwizdki wentyle itp.

wtrysk benzyny

WTRYSK GAZU
Zupełną klęską było pojawienie się kolektorów ssących z tworzywa sztucznego, tutaj ewentualne kichnięcie maże się skończyć zbieraniem fragmentów kolektora z asfaltu.
Wówczas nastąpił prawdziwy przełom w instalacjach gazowych, po wielu latach opracowany został wtrysk gazu naśladujący w sposób idealny wtrysk benzyny.
Propan-Butan zostaje wtryśnięty pod ciśnieniem na każdy cylinder oddzielnie po przez wtryskiwacze gazowe. Od roku 2001 obserwujemy dynamiczny rozwój tych instalacji.
Moglibyśmy się pokusić o podział ich na generacje 2, 3, 4, 5, a może nawet 6-tą jednak z doświadczenia i z różnorodności rozwiązań technicznych firm włoskich i holenderskich, wynika, że instalacja 3 generacji maże być lepsza od 4 . Najnowszym osiągnięciem bez wątpienia jest wtrysk sekwencyjny na listwie, VSI oparty na technologii master-slave , umożliwiający podanie gazu pod wtryskiwacze benzyny. Sterowanie odbywa się przez oryginalny komputer benzynowy, sterownik gazowy jest tylko przetwornikiem sygnału. Możliwości stworzone przez ten system bez problemów wykorzystujemy do montaży w najnowszych samochodach z  technologią cyfrową , bez obaw o pogorszenie parametrów i komfortu pojazdu.

wtrysk gazu

Log in

Auto Gaz Kraków - instalacje gazowe LPG - serwis i montaż gazu Kraków - Vialle, Landi Renzo, BRC, PRINS, STAG, KME, LOVATO